Dat zeg ik nou wel, van die vulkaan, maar het gaat daar eigenlijk om geologie, een exacte tak van de aardwetenschappen. Ik ben een oer-alpha. Niks met echte wetenschappen dus. Scheikunde, wiskunde, natuurkunde, het zijn bepaald geen talenten van me. Op het gymnasium viel mij pas op het eindexamen de eerste voldoende voor wiskunde te beurt. Ik zag er vooral de zin niet van. De stelling van Pythagoras, ja, en...? Voor scheikunde kreeg ik bij de overgang naar klas 5 en 6 gymnasium-alpha nog een herexamen te verwerken - prettige vakantie - hoewel ik in de volgende twee klassen geen scheikunde meer zou hoeven lijden. Pesterijtje? Als je dit watertje bij dat watertje gooit, worden ze samen blauw. Nee toch? Ja, zeg! Maar als ik dat wil, ga ik wel op goochelen.
Van natuurkunde vond ik alleen 'licht' wel aardig. Dat alle kleuren bij elkaar wit opleveren. Gaaf! Voor biologie had ik geen enkele belangstelling. Ja, voor de praktijk, maar dat is een heel ander verhaal en niet geschikt voor jeugdige lezers.
Tot uw geruststelling: tegenwoordig zal ik geen tillevisiedocumentaire over preciesiewetenschappen overslaan, al begrijp ik er nog steeds niet veel van. De dingen, die je niet begrijpt, zijn het leukst. We kunnen die belangstelling onbedaarlijk bevredigen bij de BBC. Chemie, wiskunde, astronomie: ze hebben er prachtige docu's over uitgezonden. The History of Statistics bijvoorbeeld, gepresenteerd door de zweedse professor Hans Rosling , boeiend van de eerste tot de laatste seconde en onbedaarlijk humoristisch.
Kijk, als ik zó'n leraar had gehad, dan was ik nu een - min of meer - exacte wetenschapper. Prof. dr. ir. Alingh, in plaats van gewoon Clax.
1 opmerking:
Clax!!Wat ´n vondst!!Nog nooit van de man geheurd,´t is een ras entertainer!!
Juicht Stan
Een reactie posten